UWAGA: Dziecko powinno zgłosić się na badanie do poradni z prawnym opiekunem.
W szkole pielęgniarka przeprowadza następujące pomiary i badania:
1.Pomiar wysokości i masy ciała i określenie ich pozycji centylowych.
2.Ocena narządu wzroku- ostrość, zez, widzenie barwne.
3.Orientacyjne badanie słuchu.
4.Pomiar ciśnienia tętniczego krwi.
W badaniu lekarskim, przeprowadzonym w poradni zwraca się szczególną uwagę na:
1.Rozwój dojrzewania płciowego:
a. ocena stopnia rozwoju cech płciowych,
b. wychwycenie nieprawidłowości układu moczowo- płciowego
c. u chłopców:
– ocena ewentualnego powiększenia gruczołów piersiowych, związana z dojrzewaniem,
d. u dziewcząt :
- wiek wystąpienia pierwszej miesiączki (menarche),
-przebieg miesiączkowania (regularność, długość cykli miesięcznych, długość krwawienia, ewentulanie inne zaburzenia miesiączkowania),
-występowanie objawów wskazujących na istnienie stanów zapalnych narządu rodnego, jak np. nieprawidłowa wydzielina z pochwy, świąd, pieczenie, obrzęk, zaczerwienienie okolicy sromu.
2.Gruczoł tarczowy- obecność wola (powiększenie tarczycy).
3.Układ ruchu- boczne skrzywienie i inne zniekształcenia kręgosłupa oraz kończyn.
4.Jamę ustną- próchnica zębów, kamień nazębny, krwawienie z dziąseł, przykry zapach z ust.
5.Skórę- m.in. trądzik młodzieńczy.
Na podstawie informacji od rodziców, wychowawcy klasy i pielęgniarki szkolnej ocenia się:
1.Zachowania zdrowotne ucznia, w tym szczególnie ryzykowne dla zdrowia, jak: palenie tytoniu, używanie substancji psychoaktywnych (np. narkotyki), stosowanie diet eliminacyjnych.
2.Czynniki ryzyka dla zdrowia dziecka, w tym wczesnego rozwoju miażdżycy.
3.Sytuację szkolną i rodzinną.
4.Dolegliwości, w tym psychosomatyczne oraz inne problemy zdrowia psychospołecznego, jak np. zaburzenia koncentracji, zaburzenia nerwicowe, emocjonalne, stany depresyjne i lękowe.
5.Plany dotyczące przyszłego zawodu- szczególnie ważne w przypadku uczniów przewlekle chorych i niepełnosprawnych.
W podsumowaniu bilansu 14-latka lekarz ocenia:
1.Poziom i tempo wzrastania i dojrzewania płciowego.
2.Rozwój psychospołeczny.
3.Stan zdrowia, ewentualne zaburzenia i choroby- planowane są wówczas dalsze badania, konsultacje, opieka specjalistyczna (tzw. dyspanseryzacja).
4.Możliwość uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego i zawodach sportowych.
5.Ograniczenia co do wyboru zawodu- głównie w przypadku osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych.
Przeczytaj również:
Bilans dwulatka
Bilans czterolatka
Bilans sześciolatka
Bilans dziesięciolatka
Bilans osiemnastolatka
lek. med. Anna Leśniewska- specjalista chorób dzieci – opracowane na podst.:” Profilaktyczne badania lekarskie i inne zadania lekarza w opiece zdrowotnej nad uczniami”- Anna Oblacińska, Barbara Woynarowska, W-wa 2002.Opracowanie: j.w. #12567#